Bol u leđima - kako da se konačno oslobodite tegoba?

Ovo je tekst koji će Vam pružiti uvid u uzroke i dati odgovor na pitanje kako da se ovog neprijatnog stanja konačno oslobodite.

Skoro da ne postoji osoba na svetu koja makar jednom nije osetila bol u leđima.
Verovatno već vrlo dobro znate koliko nam bolovi u leđima uskraćuju udobnost, koju uzimamo zdravo za gotovo. Istovremeno, ovaj bol nas na neprijatan način, podseća na važnost zdravih navika.

I dok se trudimo da ga ignorišemo, može se pojačati, postati nepodnošljiv i ograničavajući. Bez obzira da li Vas muči bol u gornjem, srednjem ili bol u donjem delu kičme, na pravom ste mestu. 

Ovo je tekst koji će Vam pružiti uvid u uzroke i dati odgovor na pitanje kako da se ovog neprijatnog stanja konačno oslobodite.

Bol u leđima i razumevanje uzroka

Prvi korak ka prevazilaženju bola u leđima (koji se još naziva i dorsalgija) je sagledavanje i razumevanje uzroka koji ga izazivaju.

Procene kažu da se 80-90% ljudi susreće sa bolom u leđima, pa ne čudi što se smatra epidemijom sadašnjice. Razlozi zbog kojih se javlja bol u leđima mogu biti različiti, a kreću se od loših navika, preko stresa do genetike.

Da bismo razumeli šta izaziva bol u leđima, prvo ćemo se, ukratko, podsetiti šta čini jedan od najvažnijih organa u telu – našu kičmu.

Zašto se javlja bol u leđima

Osnovu kičme čini skelet, odnosno koštani deo gde zglobovi dozvoljavaju pokrete, a mišići ih realizuju. Bez mišića naše telo ne bi moglo biti u vertikalnom položaju. Slabi mišići dovode do lošeg držanja i najčešći su uzrok nastanka bola u leđima i krstima.

Sa godinama, tonus mišića se gubi zbog čega su oni skloni povredama.

Kičma je sastavljena od pršljenova između kojih se nalaze diskusi (diskovi) koji obezbeđuju pokrete u svim pravcima. Zbog velikog procenta vode zovemo ih još i vodenim jastucima.

Nakon tridesete godine dolazi do smanjenja ove tečnosti, pa diskusi na kičmi lakše doživljavaju iritaciju. Diskusi su mekani, elastični i mogu ublažiti opterećenje kičme, baš poput mišića koji to postižu svojom napetošću i tonusom.
Diskuse štite ligamenti (vezivno tkivo), koji su postavljeni sa strane.

Uzroci bola u leđima

Postoji zaista veliki broj razloga zbog kojih nastaje bol u leđima, a među njima najčešći su:

  • Nepravilan položaj tela, odnosno loše držanje (postura). Dugotrajno sedenje s pogrbljenom kičmom, kao i nepravilno držanje tela tokom svakodnevnih aktivnosti može da optereti mišiće, izazove bol i deformitet kičme (tzv. kifoza).
  • Određene profesije su upravo zbog dugog nepravilnog položaja tela više izložene riziku. Tu spadaju oni koji se bave teškim fizičkim radom i koji dugo sede ispred računara, kao i vozači, muzičari, hirurzi, domaćice…
  • Preterano naprezanje i podizanje tereta bez pravilne tehnike može izazvati povrede mišića ili ligamenata i prouzrokovati bol u leđima.
  • Neodgovarajući jastuk i dušek koji nisu adekvatna podršaka našem telu u toku sna. Visok jastuk će podići glavu u odnosu na vrat, dok će nizak jastuk spustiti glavu u odnosu na vrat.
  • Nedostatak redovne fizičke aktivnosti dovodi do gojaznosti, slabosti mišića i neravnoteže u telu što povećava rizik od bolova. Čak i u slučaju kada nemate vremena za trening, obično istezanje mišića, a posebno nakon dugog sedenja može da pomogne.
  • Povreda ili trauma, kao što su nagli udarci i padovi mogu izazvati povrede kičme, diskova ili ligamenata. Bol u krstima mogu da prouzrokuju i neke bezazlene situacije, poput naglog kočenja automobila. Usled traume može da nastane spondilolisteza, odnosno pomeranje pršljenova ka napred.
  • Stres i anksioznost ne utiču samo na psihu, već na celo telo, pa čak i u fizičkom smislu ostavljaju posledice. Emocionalni stres i napetost mogu izazvati grčenje mišića leđa i dovesti do bola. Stres nas postepeno savija u pogrbljen položaj u kome nismo u stanju da duboko udahnemo vazduh u pluća. Dodatno, usled zgrčenog položaja na leđima se formiraju kvržice.
  • Pušenje smanjuje protok kiseonika u telu i otežava dotok krvi do diskusa, što ubrzava degenerativne promene.
  • Starenje takođe dovodi do degenerativnih promena na diskusima i zglobovima, što mogu prouzrokovati bol u leđima. Jedna od takvih promena je fraktura pršljenova koja se naročito dešava u populaciji starijih žena koje boluju od osteoporoze. Kao posledica degenerativnih promena na kičmi, može se javiti i suženje kičmenog kanala – spinalna stenoza.

    Osteoartritis

    je degenerativno oboljenje zglobova koje prouzrokuje bol i smanjenje pokretljivosti. Hernija diska ili diskus hernija predstavlja deformaciju jezgra diskusa između pršljanova. Bol se javlja kada se unutrašnji deo diska pomera i pritiska okolne nerve.
  • Skolioza je nepravilno krivljenje kičme u bočnom pravcu, u levu ili desnu stranu, što može izazvati bol u leđima.
  • Problemi sa kostima zbog preloma i stanjivanje kostiju (osteoporoza) mogu izazvati bolove.
  • Nasledne bolesti odnosno genetski faktor.
  • Infekcije kičmenih struktura i tumori mogu da dovedu do bola u leđima. Temperatura i groznica, a posebno nakon preležane bolesti mogu potencijalno da ukažu na infekciju kičme. Znaci razvoja raka potencijalno mogu biti gubitak težine i bolovi tokom noći ili u mirovanju.

Na šta nam tačno ukazuje bol u leđima?

Bol u leđima se može pojaviti iznenada ili postepeno, može biti slabog ili jakog intenziteta, ali je važno da znate da jak bol nije uvek znak teškog oboljenja.

Najčešće se javlja kod osoba starijih od 30 godina, ali se sve češće javlja i kod mladih između 13 i 19 godina. Bol u leđima može biti akutni, subakutni i hronični.

Akutni bol је obično probadajući, a po intenzitetu blag ili umeren. Pokretljivost je ograničena, a samostalno ustajanje otežano ili nemoguće. Ovo stanje ne bi trebalo da traje duže od nekoliko dana ili nedelja.

Uglavnom nastaje kao posledica artritisa ili mehaničkog oštećenja prilikom pada ili istezanja.

Dok subakutni simptomi traju duže od šest nedelja, hronični bol leđa traje duže od tri meseca. Nastaje postepeno i progresivno se razvija. Uzroci su brojni i različiti, pa je neophodno stručno mišljenje i procena. Lečenje se vrši uz primenu odgovarajuće terapije.

Bol u leđima može biti ograničen samo na kičmu ili se širi i na druge delove tela. U zavisnosti od mesta bola, bolovi u leđima mogu da se ispolje kao:

  • Bol u gornjem delu leđa
  • Bol u donjem delu leđa
  • Bol u sredini leđa
  • Bol u ledjima sa desne strane
  • Bol u leđima sa leve strane
  • Bol u donjem delu leđa i zadnjici
  • Bol u leđima koji se spušta niz noge
  • Istovremeni bol u leđima i grudima
  • Bol u kolenu od kičme

Bol u donjem delu leđa - krstima

Neprijatan bol u podnožju leđa ili lumbalnom delu se najčešće javlja prilikom povrede, nezgode, naglog podizanja većeg tereta ili preteranog istezanja mišića. Bol u donjem delu leđa mogu da prouzrokuju gojaznost, pušenje i stres.

Takođe se može manifestovati kao posledica deformiteta kičme ili drugih bolesti poput artritisa.
Može da se javi kao bol u donjem delu leđa sa leve strane i bol u donjem delu leđa sa desne strane.

Kako ukloniti bol u donjem delu leđa?

Za ublažavanje i otklanjanje bolova u krstima preporučuje se plivanje i brzo šetanje, a dugoročno – smanjenje telesne mase.

Ukoliko tegobe traju duže od tri dana, obavezno se obratite lekaru za savet. Fizioterapeut Vam može prepisati odgovarajući tretman i pokazati delotvorne vežbe.

Bol u donjem delu leđa možete ukloniti vrućim ili hladnim oblogama. Naizmenična terapija toplotom i hladnoćom je preporučljiva, a savetuje se da prvo stavljate kesu leda ili smrznutog povrća na osetljivo mesto.

Pakovanje leda umotajte u tkaninu kako biste zaštitili kožu i držite ga na bolnom mestu 10-15 minuta. Nakon nekoliko dana prebacite se na terapije u toplotom. Toplina će otpustiti zategnute mišiće, pa topla kupka ili tuširanje toplom vodom može biti od pomoći.

Bol u gornjem delu leđa i vratu

Problemi se mogu javiti kao bol u ramenu, vratu i plećima (lopaticama), a često se javlja u kombinaciji sa ukočenošću. Nastaje istezanjem ligamenata i tetiva, prilikom naglih pokreta. 

Međutim, najčešći uzroci bola u gornjem delu leđa su loše držanje, stres i istrošenost mišića leđa. Takođe, slabi stomačni mišići, koji imaju ulogu da budu snažna potpora kičmi mogu da izazovu napetost i bol u leđima.

Bol između plećki ili u lopaticama

Zbog slabosti vrata može da se pojavi bol između plećki, vrtoglavica i migrena. Dobra vest je da se bolovi u gornjem delu kičme, uz odgovarajuću terapiju, mogu uspešno eliminisati za nekoliko nedelja.

Bol u leđima koji se širi

Utrnulost ili slabost u nogama uz gubitak osećaja u zadnjici i unutrašnjoj strani butina se pojavljuju kod sindroma Cauda equina. Gubitak osećaja i paraliza mogu da postanu trajni ukoliko se bolest brzo ne leči.

Kada se bol u krsnom predelu širi zadnjom stranom noge, bol u leđima je povezan sa oštećenjem jednog ili više nerava (radikulopatija).

Kada se bol u vratu sa leve strane i generalno bol u vratu širi u ruke dijagnoza je cervikobrahialgija, dok išijas i lumboišialgija predstavljaju bol koji se iz donjeg dela leđa širi niz noge. Javlja se žarenje, trnjenje i slabost u rukama i nogama. Pored toga, mogu da se pojave i sledeći simptomi:

  • Bol u rukama i nogama
  • Povišena telesna temperatura
  • Vrtoglavice
  • Gubitak osećaja dodira
  • Otežana kontrola mokrenja i stolice
  • Gubitak težine
  • Nesanica
  • Depresija

Lekovi za bol u leđima

Bol u leđima najčešće zanemarujemo, što je prva greška, budući da nam telo time šalje nepogrešiv signal da problem postoji i da nešto nije kako treba.

Pri utvrđivanju dijagnoze stručno lice će Vam postaviti određena pitanja kako bi utvrdio tačno mesto i širenje bola, vreme pojave bola i trajanje, kao i prethodne povrede, i rezultate pethodnih terapija.

Lečenje ima za cilj uklanjanje bola, ali je još važnije ukloniti uzroke koji izazivaju bol u leđima. U svrhu lečenja najčešće se koriste vežbe i lekovi za bol u leđima, a u određenim situacijama biće neophodna operacija.

Operativno lečenje se primenjuje kada postoji oduzetost i kada se izgubi osećaj u ekstremitetima. Takođe se primenjuje u situacijama kad svi drugi načini lečenja nisu dali rezultate. Hirurški zahvat obavlja se i u slučaju teške frakture i hitnim slučajevima. U toku oporavka od operacije, preporučuje se banjsko lečenje.

Lekovi za bol u leđima koji se najčešće koriste su analgetici kao što su paracetamol i antireumatici. Lekovi će, međutim, dati samo trenutno olakšanje.

Osim analgetika, koriste se i kortikosteroidi, koji se injekcijom ubrizgavaju u mišić. Najbolje rezultate dali su tzv. miorelaksanti koji deluju opuštajuće na mišiće, čime se smanjuje pritisak na nerve.

Takođe, postoji nekoliko tehnika pristupa lečenju koje su u praksi pokazale odlične rezultate. Metode pristupa određuje lekar nakon kontrole. U određenim situacijama lekar može zahtevati rendgenski snimak, magnetnu rezonancu, druge snimke ili analize.

Kao najsveobuhvatniji pristup koji uzima u obzir stanje celog tela izdvaja se tzv. PNF metod. Masaža može biti od pomoći za oslobađanje napetosti mišića. Kao nejefikasnija metoda u otklanjanju tegoba izazvanih skoliozom pokazala se tzv. šrot metoda.

Maligan tehnika je vrlo delotvorna i brza tehnika otklanjanje bola u zglobovima. Fizikalna terapija uz vežbe je i u ovom slučaju neizbežna, kako za oporavak, tako i za sprečavanje vraćanja bola.

Kako fizikalna terapija može da pomogne?

Fizikalna terapija i Kineziterapija su nezamenljive kada se leči bol u leđima. Fizikalna terapija nudi više alternativa, kao što su:

  • Ultrazvučna terapija
  • Efikasna, brza i neinvazivna tehnika – Laser hilt
  • Ciljana radiofrekventna terapija kombinovana sa masažom mekog tkiva – Tecar
  • Izvlačenje pršljenova – Trakcija
  • Shockwave terapija radijalnim talasima
  • Elektroterapija (elektrostimulacija mišića – Kompeks)
  • Magnetna terapija
  • Termoterapija
  • Fototerapija

Postoje odlične vežbe koje će Vam pokazati fizioterapeut, a koje se mogu raditi i u kućnim uslovima. Za vidljive rezultate biće dovoljno da izdvojite 15-20 minuta dnevno.

Program vežbi treba da sadrži kretanje, dinamičke vežbe, razgibavanje i vežbe istezanja. Dok jedna vrsta vežbi poboljšava pokretljivost, druga vrsta vežbi ojačava muskulaturu.

Jedan od najlakših i najpristupačnijih načina da ostanete aktivni je šetanja. Preporučuje se svakodnevna šetnja jer hodanje može da smanji bol, spreči ponašanje izbegavanja kretanja, a pozitivno deluje i na opšte raspoloženje.

Jedno je sigurno – uz odgovarajuću fizikalnu terapiju više nikada nećete morati da odlažete svoje planove zbog bola u leđima.

Kako sprečiti da se bol u leđima pojavi

Određene preventivne mere mogu sprečiti pojavu napetosti mišića u leđima. Zato, pre svega, treba naći adekvatan položaj pri sedenju i stajanju, uz odgovarajući krevet, jastuk i radnu površinu.

Ukoliko ste dugo vremena u jednom položaju napravite pauzu i istegnite mišiće. Vrlo je važna udobna obuća, sa nekoliko centimetara nagiba.

Kada dižete teške predmete, radite to sa savijenim kolenima i oslonite se na noge, a ne na leđa. Iako je lakše reći, nego sprovesti, prestanak pušenja i zdrava ishrana su uvek preporučljivi.

Plivanje i brzo hodanje daju odlične rezultate, ali razmislite o klasičnim vežbama koje će opustiti i ojačati mišiće leđa. Takođe, ne zaboravite da ojačavate i mišiće abdomena jer upravo stomačni mišići daju snažnu podršku kičmi.

Najbolje vežbe za bol u leđima po savetu fizioterapeuta

Kao neko sa dugogodišnjim iskustvom u uspešnom lečenju ove vrste neprijatnog bola, preporučujemo Vam četiri jednostavne vežbe za uklanjanje bola u leđima. Za izvođenje vežbi nije Vam potrebne nikakva specijalna oprema, pa ih možete raditi i u kućnim uslovima.

Vežbe za bol u leđima – lopatice

Sedite na stolicu bez naslona, ispravite kičmu i glavu držite pravo, pa skupite lopatice. Zadržite pet sekundi, a zatim se opustite. Ovu vežbu ponovite tri do pet puta dva puta dnevno.

Vežbe za bol u leđima sa kolenima

Lezite na leđa sa savijenim kolenima i stopalima na podu. Koristeći obe ruke povucite jedno koleno i pritisnite ga uz grudi. Držite pet sekundi, a potom se vratite u početnu poziciju. Istu vežbu ponovite sa drugom nogom. Ponovite svako istezanje dva do tri puta, dva puta dnevno.

Vežbe za bol u leđima – položaj mačke

Postavite se na dlanove i kolena, pa polako izvijte leđa, kao da vučete stomak prema plafonu. Zatim polako pustite da Vam se leđa i stomak slegnu prema podu. Ponovite tri do pet puta, dva puta dnevno.

Vežbe za bol u leđima – bird dog

Spustite se na pod oslonjeni na šake i kolena, kao u prethodnoj vežbi. Podignite levu ruku i desnu nogu i istovremeno ih izvucite napred što je više moguće. Podignutu ruku i nogu držite paralelno sa podom.

Vodite računa da kukovi nisu nagnuti u jednu stranu. Držite 10 sekundi, a zatim se vratite u početni položaj. Ponovite pet puta, a zatim pređite na drugu ruku i nogu i ponovite vežbu.

Primenom navedenih i velikog broja drugih efikasnih vežbi bol u leđima će se postepeno smanjivati, a Vi ćete se vraćati aktivnom životu, bez ograničenja.

Ukoliko su Vam potrebne najsavremenije metode lečenja koje zaista daju rezultate, pozovite nas na broj telefona 0601343303 i zakažite besplatan pregled.

Zakažite prvi pregled besplatno!

Kada se radi o proceni i dužini oporavka, naš tim će odrediti i dati neophodne smernice ka što brže i boljem oporavku. Niste sigurni još uvek? Samo klik vas deli od besplatnih konsultacija.

Pozovite sada da zakažete 060/134-3303