Išijas – kako da lečenje konačno uspe?

Kada bol putuje niz nogu, šireći se sve do stopala, telo nam šalje jasan znak da nešto nije u kako treba. Išijas nije samo bol, to je upozorenje da nervi naše kičme trpe veliko opterećenje i da su ugroženi. Ukoliko ga zanemarimo, može doći do trnjenja, otežanog hoda i slabosti mišića. Da do toga ne bi došlo važno je da znate koji su sve simptomi, koliko dugo traje lečenje, a otkrivamo Vam i strategiju za prevazilaženje ovog izazova.

Išijas –  značenje

Išijas ili išijadikus nastaje zbog iritacije išijadičnog nerva (živca) koji trpi pritisak. Dovoljno je da se desi nagnječenje jednog od pet kičmenih korenova išijadičnog živaca i da se pojave simptomi. Bol je početni simptom i prvo se obično javlja u donjem delu leđa. Može da se proširi na zadnjicu ili delove nogu, uključujući i stopala. Putanja bola zapravo prati putanju išijadičnog nerva koji počinje u donjem delu leđa i ide niz zadnji deo noge, sve do tabana. Bol se može pojačati čak i sa najmanjim naprezanjima kakva nastaju tokom kijanja ili smeha.

Zašto nastaje išijadikus bol?

Ukratko, išijaš nastaje kada, iz raznih razloga, dođe do probijanja spoljnjeg zida diskusa (diska) koji zato počinje da pritiska odgovarajući kičmeni nerv. Išijas u većini slučajeva izaziva diskus hernija koja nastaje zbog oštećenja kičmenog diska, ali postoje i drugi uzročnici bolesti. Među njima, izdvajaju se:

• Povreda leđa
  • Prelom ili povreda karlice
  • Sportske povrede
  • Podizanje tereta ili nagli pokret
  • Prekomerni rast kostiju
  • Zapaljenski procesi poput artritisa
  • Fasetni sindrom koji nastaje kada dolazi do oštećenja međupršljenskih zidova (faseta)
  • Razne infekcije
  • Spinalna (kičmena) stenoza tj. suženje kanala u donjem delu kičme
  • Kad jedan pršljen sklizne preko drugog i izgleda kao da se naslonio na njega, tzv. spondilolisteza
  • Tumor čiji rast može da pritiska išijadični nerv
  • Genetika

Rizične grupe

Od išijasa najčešće oboljevaju osobe koje dugo sede i koje se ne kreću mnogo, a sa time se naješće javlja i gojaznost koja je takođe faktor rizika. Višak kilograma baš kao i stanje trudnoće dovodi do dodatnog pritiska na nerve što povećava i rizik od bolova.

Sa starenjem kičme, koje počinje veća sa 25-30 godina dešavaju se degenerativne promene, pa je ona sklonija povredama koje mogu da utiču na nerv.  Dijabetes, stres, pušenje i nošenje visokih potpetica takođe povećavaju rizik od oštećenja nerava.

Išijas – simptomi

Bol koja se javlja zbog išijasa se javlja uglavnom iznenada. Prisutna je u donjem delu leđa, a nekada se širi duž jedne noge i praćena je trnjenjem. Obično se oseti nakon naglog pokreta, dužeg sedenja ili podizanjem težeg tereta. Ako istegnete nogu, dodatno se isteže išijadični nerv, što može dovesti do jačih bolova. Osim bola u donjem delu leđa (lumbago) mogu da se jave:

• Grčenje mišića
  • Mlitavost (hipotonija) mišića
  • Trnci u prstima (parestezija), osećaj žarenja
  • Ograničena pokretljivost kičme, posebno unazad
  • Nemogućnost stajanja na prstima i peti
  • Nemogućnost stajanja na nogama ili otežano hodanje, ograničeni pokreti
  • Bol u donjem delu leđa, bol u kuku, bol u zadnjici
  • Izmenjen, najčešće smanjen doživljaj pri dodiru određenog dela tela

Simptomi su najčešće parcijalnog karaktera, tako da se bol ili trnjenje ne osećaju duže cele noge. Osećaj se javlja samo u jednoj zoni, npr. u listu ili butini noge.

Išijas – koliko dugo traje bol

Išijas obično traje oko četiri do šest nedelja kada se radi o akutnom bolu. Međutim, oko 30% obolelih i nakon godinu dana i dalje oseća određene simptome bolesti. U većini slučajeva radi se o hroničnoj bolesti, kada je išijas veoma teško izlečiti. Hronični bol je blaži od akutnog, ali može da potraje do kraja života. Pretpostavlja se da hronični išijas nastaje zbog određenih faktora rizika poput naglog podizanja teških stvari, fizičke neaktivnosti, pušenja i hronične diskus hernije.

Išijas –  lečenje

Ukoliko bolovi ne prolaze duže od nedelju dana ili se pojačavaju neophodno je da zakažete pregled kod lekara. Lečenje će biti potrebno i ako imate problema sa crevima ili bešikom, ili je do bola došlo nakon povrede. Od pomoći Vam može biti ortoped, fizijatar, fizioterapeut, neurolog… U svrhu dijagnoze koriste se rendgen (RTG), magnetna rezonanca (MR), skener kičme (CT), elektromioneurografija (EMNG), mijelografija.

Treba ipak imati u vidu, da neke degenerativne promene na kičmenom stubu kod starijih ljudi znaju da prouzrokuju bolove i ograničene pokrete. Ovi simptomi liče na simptome išijasa, a zapravao se radi o drugim oboljenjima. Sa druge strane, dešava se da osoba ima bolove u kuku ili kolenu i povezuje ih sa tim delovima tela, ni ne sluteći da potiču od išijasa. Zato je važan fizijatrijski pregled na kome će se precizno utvrditi odakle potiče bol. Nakon pregleda, fizioterapet može da Vam pokaže vežbe za jačanje i istezanje napetih mišića ili predloži drugu, adekvatnu terapiju.

Metode lečenja koje su se pokazale kao najefikasnije su:

Metodama lečenja se obično poboljšava cirkulacija, smanjuje napetost mišića i ublažava upalni proces. Posebno se izdavaja kiropraktika. U kiropraktici se koriste razne tehnike mobilizacije i manipulacije gde se sitni zglobovi manuelno vraćanja u prvobitni položaj. Time se smanjuje pritisak na koren živca, pa se i razni simptomi smanjuju i povlače.

Neke studije su pokazale da je masaža dala zavidne rezultate u procesu oporavka, čak i kada druge metode lečenja nisu imale efekta. Posebno se preporučuju terapeutske masaže koje ciljaju dubinske slojeve mišića.

Kao izuzetno efikasna metoda lečenja takođe se izdvaja i spinalna dekompresija, tj. specijalni stolovi za istezanje kičme. Tako se kičma rasterećuje, bez obzira da li se radi o  vratnoj, torakalnoj ili lumbalnoj kičmi. Ukoliko je problem veći i simptomi ne prolaze, neophodno je ozbiljnije lečenje. Hirurški zahvati se izvode samo u slučaju kada postoji dugotrajni hronični lumbalni bol koji nije prestao nakon primene konzervativne  terapije.

Lek za išijas

Prvi korak u lečenju išijasa obično podrazumeva korišćenje lekova koji ublažavaju ili uklanjaju bolove. Sa istim ciljem koriste se nesteroidni antiinflamatorni lekovi (NSAID), poput aspirina, diklofenaka, naproksena ili ibuprofena. Lekar može da prepiše i relaksante mišića, a nekada i antidepresive, poput bromazepama, kako bi se mišićna napetost ublažila. U određenim slučajevima koriste se kortikosteroidi, kao i koktel injekcije.

Iako je važno da lekar utvrdi dijagnozu, u blažim slučajevima išijas ne zahteva odlazak kod doktora. Pažljivo istezanje, blago vežbanje i mirovanje mogu da pomognu da proces oporavka prođe što brže. Ipak, izbegavajte šetnju uzbrdo, kako ne biste dodatno opteretili donji deo kičme. Kraće redovne šetnje, u skladu sa stanjem biće dovoljne za početak.

Hladne ili tople obloge mogu da prijaju bolnom mestu. Prvo koristite hladne obloge najduže po 15-20 min. dnevno, nekoliko puta u toku dana. Tek nakon nekoliko dana pređite na tople obloge. U tu svrhu može da Vam posluži i termofor. Preporučuje se uzimanje dosta vitamina naročito B1, B6 i B12.

Najbolja mast za išijas

Starije generacije sigurno pamte kako je svinjska mast tradicionalno korišćena kao lek za išijas. Danas imamo razne gelove i masti koji sadrže ibuprofen i uspešno smiruju bol. Lako ih možete nabaviti u skoro svakoj apoteci. Takođe, umesto obloga možete koristiti hladne i tople gelove, samo vodite računa da prvo vreme obavezno koristite hladni gel. Topli gel se može koristiti tek kada upala prođe.

Kako da išijas bolovi trajno nestanu?

Lekovi, kreme i gelovi mogu da ublaže bol, ali ne mogu da otklone pravi uzrok nastanka išijalgije. Čak i kada se zaleči, ukoliko podižete teške stvari, a imate diskus herniju, išijas će se vratiti. Zato je najvažnije promeniti loše navike i obratiti pažnju na prevenciju. Izbegavajte dugo sedenje i ležanje kako bi se smanjio pritisak na donji deo leđa i zadnjicu. Fizičkom aktivnošću ojačajte trbušne i leđne mišiće, ali prilagodite tempo svojim mogućnostima, godinama i stanju. Prilikom dizanja tereta obavezno se savijte u kolenima i pustite butnim mišićima i mišićima nogu da nose teret. Obratite pažnju na telesnu težinu i plivajte u slobodno vreme.

Vežbe za išijas

Praksa je pokazala da su vežbe jedan od najefikasnijih načina za lečenje išijasa. Izuzetno je važno da ih ne radite na svoju ruku, već da imate individualni plan vežbanja koji je napravljen od strane fizioterapeuta i usklađen sa Vašim zdravstvenim stanjem. Bitno je da Vam vežbe ne budu naporne, ni bolne. U suprotnom efekat vežbanja može negativno da se odrazi po zdravlje. U nastavku su tri izuzetno delotvorne, a jednostavne vežbe, koje se često nađu u našim programima vežbi. Dovode do istezanja mišića što ih oslobađa napetosti. Ukoliko već osećate bol, vežbe ne bi trebalo da izvodite bez konsultacija sa fizioterapeutom.

Vežbe za išijas – noge uz zid

1. Lezite na leđa i noge podignite uz zid, tako da budu vertikalno postavljene.
  2. Držite ih tako nekoliko sekundi kako bi se oslobodila napetost mišića, a potom ih vratite nazad.

Vežbe za išijas – istegnite donji deo leđa

1. Lezite na leđa.
  2. Kolena obuhvatite rukama i privucite ih ka grudima.
  3. Lagano ljuljajte kukove u levu i desnu stranu, kako biste istelgli mišiće.

Vežbe za išijas – čučanj

1. Stanite na ravnu površinu sa široko razmaknutim nogama.
  2. Nožne prste blago okrenite ka spolja. Ruke ispružite ispred sebe.
  3. Savijte kolena u čučanj i spustite karlicu.
  4. Vodite računa da Vam kolena ne odu previše napred.
  5. Zadržite se 15-20 sekundi.

Višegodišnja praksa lečenja išijasa je pokazala da je ovu bolest vrlo teško trajno izlečiti. Što se kasnije otkrije veća je verovatnoća da će se ponovo razviti. Zato nemojte zanemariti simptome jer ukoliko se vežbe i drugi metodi lečenja primene na vreme oporavak je daleko brži i lakši.

Ukoliko su Vam potrebne kiropraktika i spinalna dekompresija uz pomoć kojih ćete izlečiti išijas, čekamo Vas u našem centru na Dorćolu. Javite nam se putem kontakt forme ili nas pozovite na broj telefona 0601343303 i zakažite besplatan pregled.

Zakažite prvi pregled besplatno!

Kada se radi o proceni i dužini oporavka, naš tim će odrediti i dati neophodne smernice ka što brže i boljem oporavku. Niste sigurni još uvek? Samo klik vas deli od besplatnih konsultacija.

Pozovite sada da zakažete 063/352 413